Ropažu novada vidusskola

Nordplus 2018

            Ilgi gaidījām, tomēr nesagaidījām. Tā varētu raksturot pēdējo NordPlus Junior projekta mobilitāti Ropažu novada vidusskolā, kura norisinājās šī gada otrajā marta nedēļā. Līdz pēdējam brīdim bijām neziņā par to, kuras valstis un vai vispār mobilitāte uz Latviju norisināsies. Tomēr bija lemts notikt, ne pilnā sastāvā, jo, sākoties dažādiem ierobežojumiem saistībā ar Covid-19 izsludināto ārkārtas situāciju, Somijas un Islandes kolēģi un skolēni nevarēja pie mums ierasties. Laba ziņa ir tā, ka mobilitāte uz Latviju norisinājās, jo pie mums ieradās mīļie kaimiņi – brāļi lietuvieši no Mažeiķu ģimnāzijas.

            Mīļi un jauki sagaidīti, lietuvieši tika uzņemti un pirmo vakaru pavadīja jaukā gaisotnē viesģimenēs. Ar smaidu sejā ieradās nākamajā rīt skolā, lai prezentētu savus mājas darbus un skolu, no kuras atbraukuši. Šīs pēdējās projekta mobilitātes tēma bija reklāma un viss, kas saistīts ar to. Skolēniem pirms ierašanās bija jāsagatavo mājasdarbs – reklāma par kādu no pašu izvēlētajiem produktiem. Tika prezentēti tādi produkti kā rupjmaize, papīra soma, zivis, kā arī lasītāju un diskusiju pulciņš. Ciemos bija arī atbraukusi Lietuvas skolas direktore, tika pārrunāti dažādi aktuāli jautājumi arī skolotāju vidū.

            Projekta programmā bija iekļautas arī dažas izzinošas un izglītojošas ekskursijas, taču ne bez jautriem gadījumiem. Iepazinušies, kārtīgi sadraudzējušies kāpjam autobusā, gandrīz aizmirstot vienu no skolotājiem skolā, devāmies uz Rīgu ekskursijā. Ekskursijas pirmais punkts bija Jūgendstila ēkas– slavenā Alberta iela un tās apkārtne. Viena no skaistākajām vietām Rīgā, Alberta iela, lika paskatīties ne tikai uz augšu, bet arī izbaudīt, ko acis rāda visapkārt. Te saproti, kāpēc tas ir ne tikai Latvijas, bet arī visas Eiropas mantojums. Jūgendstila ēkas nav vienkārši ēkas, tās sevī glabā šarmu un vēsturi. Pēc tam devāmies uz Latvijas Nacionālo bibliotēku, kurā klausījāmies interesanto stāstījumu par ēku un ko tā glabā. Skolēni bija sagatavojuši arī savu mini ekskursiju pa Vecrīgu, apskatījām visu, sākot ar Brīvības pieminekli un beidzot ar pašu Pētera baznīcu, no kuras torņa vērāmies uz Rīgas panorāmu.

            Iedvesmoti ar iespaidiem skolēni nāca uz skolu, kur viņus sagaidīja radošā darbnīca. Tās  ietvaros skolēni pašu izvēlētā tehnikā apgleznoja auduma maisiņus. Pēc maisiņu apgleznošanas devāmies uz Rīgas “Džungļu parku”, kur skolēniem bija iespēja novērot, kā darbojas ģimenes bizness un pie viena iekarot pašus džungļus.

            Dienas otrajā pusē no Rīgas džungļiem uz Zaķumuižas džungļiem devāmies un meklējām, kur atrodas lokālais lepnums – reklāmu stendu ražotne un pašu reklāmu izstrādātājs – uzņēmums “YES WE CAN”. Uzņēmuma prezentācija bija ļoti kolorīta un iespaidīga, saistoša un aizraujoša, kas jau spēja radīt pirmo iespaidu, ar ko tad kompānija nodarbojas un pie reizes iedvesmot jauniešus. Skolēnu jautājumu birums tika atvairīts ar izsmeļošām atbildēm, varējām doties tālāk jau ekskursijā pa pašu ražotni. Tomēr ar to diena nebūt ar nebeidzās, devāmies uz vēl vienu novada lepnumu – Saules kalnu, kurā tikām iepazīstināti ar dažām senlatviešu tradīcijām, kuras bija iespēja izmēģināt arī pašiem, un uzzinājām par visiem svinamajiem svētkiem un to nozīmi latviešu kultūrā. Noslēgumā norisinājās radoša darbnīca ar mālu pie tējas tases.

            Tā arī šī projekta nedēļa noslēdzās, bija daudz pozitīvu piedzīvojumu, izaicinājumu un patīkamu atmiņu!

Skolotāji Klāvs Liepkauls un Kristīne Viziņa


Sākoties jaunajam mācību gadam, Ropažu novada vidusskolas pamatskolas aktīvākie skolēni devās uz vienu no Somijas attīstītākajām pamatskolām Espo reģionā. Brauciens norisinājās no 30.septembra līdz 4.oktobrim NordPlus Junior projekta ietvaros. Projekta galvenā tēma bija Developing Entrepreneurial Leadership (Uzņēmējdarbības vadības attīstība), kur skolēni piedalījās dažādās darba grupās, pildot uzdevumus par uzņēmējdarbību un vadītājiem piemītošajām īpašībām. Pavisam kopā projektā piedalījās četras valstis – Somija, Latvija, Lietuva un Islande.

Skolēniem bija iespēja klausīties arī viena jauna vietējā uzņēmēja pieredzē. Jaunais uzņēmējs stāstīja par to, kā nodibināt savu uzņēmumu, par neatlaidību un mērķtiecību, kā arī par to, ka nav jāpadodas pirmo grūtību priekšā. Nedēļas ietvaros skolēni iesaistījās arī stundās kopā ar vietējiem skolēniem, kur mācību valoda galvenokārt bija somu valodā, daži jaunieši piedalījās ķīmijas stundas eksperimentos, zviedru valodas stundās, kā arī piedalījās īsā viktorīnā par Somiju.

Citu dienu tika apmeklēta pati lielākā arodskola un populārākā universitāte, kur skolēnus nodarbināja ar luksofora programmēšanas uzdevumu un īsu darbnīcu par start-up uzņēmumu dibināšanu.

Laiks tika veltīts arī atpūtas brīžiem, iepazīstot Somijas kultūras aspektus – apmeklējot zīmīgākos objektus Helsinkos, ziemeļbriežu parku un Heureka zinātnes centru.

Atgriežoties mājās, skolēni ir paplašinājuši savu redzes loku par Somijas izglītības sistēmu, somu kultūru, un nodibinājuši starptautisku draudzību.


Projekta Nordplus Junior pēdējais brauciens šajā mācību gadā norisinājās no 6.maija līdz 10.maijam Lietuvā. Veselu nedēļu 8. un 9. klases skolēni Linda, Annija, Edīte, Jurgita, Krišs un Kristers kopā ar angļu valodas skolotāju Kristīni un vizuālās mākslas skolotāju Dārtu viesojās Merkelis Račkauskas ģimnāzijā, kura atrodas astotajā lielākajā Lietuvas pilsētā Mažeiķos. Projekta galvenais mērķis bija iesaistīt skolēnus uzņēmējdarbības vides apzināšanās procesā, analizējot tādas īpašības, kuras ir nepieciešamas uzņēmējdarbības vidē (developing Entrepreneurial Leadership). Pavisam kopā Nordplus Junior projektā piedalījās 4 valstis – Lietuva, Latvija, Somija un Islande.

Pirmajā dienā visi projekta dalībnieki iepazinās ar Lietuvas izglītības sistēmu un Merkelis Račkauskas ģimnāziju. Skolēniem bija lieliska iespēja piedalīties gan Lietuvas vēstures, gan lietuviešu valodas stundās. Vēstures stundas laikā skolēni strādāja vairākās grupās, uzzinot un analizējot  jaunus faktus par Lietuvu. Stundas noslēgumā skolēni prezentēja izveidotos plakātus ar savākto informāciju.

Vairāku koncertu pavadījumā pirmajā dienā iepazināmies arī ar netālu esošo Ventas proģimnāziju, kura arī ir viena no lielākajām vietējām skolām. Abām ģimnāzijām ir veiksmīga sadarbība savā strpā, kuras rezultātā viesošanās laikā satikās Erasmus+ un Nordplus Junior projekta dalībnieki no 8 valstīm – Lietuvas, Latvijas, Somijas, Islandes, Nīderlandes, Rumānijas, Grieķijas, Turcijas, dodot skolēniem vairāk izjust starptautisku vidi un sadraudzēties savā starpā.

Otra diena sākās ar produktīvu darbu – iepriekš sagatavoto interviju analizēšanu. Pirms projekta brauciena katras valsts skolēniem vajadzēja sagatavot vairākas intervijas ar veiksmīgākajiem vietējiem uzņēmējiem. Interviju pamatā bija vairāki svarīgi jautājumi par uznēmējdarbības veidiem, uzņēmumu pastāvēšanu un veiksmes formulu, kas tam ir nepieciešams, kādas ir līdera svarīgākās īpašības u.tt. Skolēni tika sadalīti vairākās jauktās starptautiskās grupās. Pēc vairāku uzdevumu izpildes skolēni prezentēja savus pētījumus visiem projekta dalībniekiem.

Otrā diena noslēdzās ar grandiozu pasākumu kaimiņu skolā, Ventas proģimnāzijā, kur atkal satikās abu projektu 8 valstis. Skolēni gatavoja vairākus starptautiskus ēdienus pēc izsniegtajām, iepriekš nezināmām receptēm. Vienlaikus jautrība un nopietnība mijās ar smiekliem un sadarbību, komunicējot tikai angļu valodā. Kamēr skolēnu veidotie pīrāgi un cepeši gatavojās krāsnīs, tikmēr projekta dalībniekus izklaidēja lietuviešu folkloras grupa, iesaistot ikvienu jautrās dejās un spēlēs. Kopā tika dziedāts, augstu lekts un skriets, vēlāk nopelnot bagātigi klātu ar dažādu lietuviešu tradicionālāko ēdienu galdu. Noslēgumā skolēni iepazina tuvāk viens otru brīvākā atmosfērā deju vakarā, kurš tika rīkots džungļu tematikā.

Nākamās dienas tika pavadītas ārpus skolām, iepazīstot reālu uzņēmējdarbības vidi. Skolēni ciemojās naftas pārstrādes rūpnīcā Orlen Lietuva Mažeiķos. Tas ir viens no lielākajiem naftas pārstrādes uzņēmumiem tuvākajā apkaimē, kura produkcija aizceļo uz visām trijām Baltijas valstīm un pat tālāk. Uzņēmums lepojas ar darbinieku iekšējo vadības sistēmu un augsta līmeņa speziālistu, ka arī uzņēmums ir nopietns nodokļu maksātājs, kas ienes savu artavu reģiona attīstībā. Otrs apmeklētais uzņēmus bija DRMC, kas ir līdzīgs mūžizglītības centriem savienojumā ar īstu rehabilitācijas centru.  Šajā centrā ikviens var iemācīties jaunu amatu, pat mainot savus dzīves plānus pēc iepriekš iegūtās izglītības, un arī turpat esošajā rehabilitācijas centrā iziet praksi tādos amatos kā frizieris, pavārs, pavāra palīgs, manikīra/pedikīra meistars, masieris, fizioterapeits u.tt. Arodizglītība tiek atbalstīta un popularizēta. Uz vietas sastapām personas pat ar maģistra izglītību un doktora grādu, kuras nolēma apgūt papildus profesiju. Dienas noslēgumā tika apmeklēts novada centrs jeb Telšiai pilsēta. Pilsēta ir pievilcīga ar savu ainaviskumu – gan pakalni, gan ezers un skaistais ēku izvietojums gar ūdeni, protams, arī populārais Džiugas siera nams.

Noslēdzošajā projekta dienā devāmies ekskursijā pa Klaipēdu un Palangu. Piejūras pilsētas ir pievilcīgas ar savu svaigo gaisu, baltajām smiltīm un kapām. Projekta dalībniekiem bija lieliska iespēja apmeklēt Dzintara muzeju, aplūkojot iespaidīgu dzintara ekspozīciju – sentēvu bartera priekšmetus, senas rotas, dzintara gabalus ar dažādiem insektiem un pat vienu veselu ķirzaciņu, kā arī mūsdienu versijas ekskluzīvas dzintara rotas sudrabā.

Mājās skolēni atgriezās ar pozitīvām emocijām un patīkmu piedzīvojumu sajūtu. Vietējie skolēni bija sagatavojuši Lietuvas valsts kontūru no koka, kas tika sadalīta puzles veidā un katrai valstij tika iedots viens puzles gabaliņš, kas simbolizē saliedētību un valsts pastāvēšanu. Piedalīšanās šādos projektos dod tādas iespējas, kā paplašināt savu redzesloku, zināšanu krātuvi, starptautisku draugu un paziņu loku, kā arī iegūt dzīves pieredzi, dzīvojot nedēļu viesģimenēs, un, protams, paceļot un iepazīt citas valsts kultūru un dabu.

Angļu valodas skolotāja, projektu koordinatore Kristīne Viziņa


Oktobra otrajā pusē daži aktīvākie 8. un 9. klases skolēni – Samanta, Šarlote, Elīna, Kristers, Darens un Marks– kopā ar skolotājām Intu un Kristīni devās Nordplus junior starptautiska projekta “Developing Entrepreneurial Leadership” gaitās uz Islandi. Pamatā pieredzes apmaiņa un skolas ikdienas gaitas norisinājās Lundarskoli Akureiri pilsētā, pašos Islandes ziemeļos.

Projekta galvenais mērķis bija sniegt plašāku ieskatu uzņēmējdarbības kā dzīves neatņemamas sastāvdaļas jomā, kā arī sniegt citādāku pieredzi par izglītības sistēmu un iesaistīt kopējā Lundarskoli dzīvē. Skolēniem bija lieliska iespēja piedalīties kopīgās stundās, gūt pirmos iespaidus par stundu saturu un norisi gan islandiešu, gan angļu valodā.

Pirmā diena Lundarskoli sākās ar skolēnu stāstījumu par skolu, direktora uzrunu un dažiem zīmīgiem stāstiem par apkārtējo vidi un nozīmīgām būvēm, kurām bija svarīga funkcija islandiešu ikdienā. Pēc stāstījumiem turpinājās dažādas atraktīvas spēles, kuru laikā visi starptautiskie skolēni ciešāk sapazinās savā starpā. Pavisam kopā projektā piedalās tādas valstis kā Somija, Islande, Lietuva un Latvija.

Ienākot skolā, visiem ir jālieto maiņas apavi vai arī var staigāt zeķītēs, tāds ir skolas iekšējās kārtības noteikums. Lielās telpas ir maksimāli funkcionālas, piemēram, aktu zāle vien dažu minūšu laikā pārtop par ēdamzāli visiem skolēniem un skolotājiem. Skolotāji, protams, var izvēlēties paņemt ēdienu un doties uz skolotāju istabu, jo arī tā ir pietiekami liela, lai paēstu, parunātos vai vienkārši iedzertu kafiju. Savukārt skolotāju darbam ir atsevišķa telpa, kura atrodas pavisam blakus – otrajā stāvā – ar nosaukumu “kāpnes debesīs”.

Otrā diena sākās ar viesošanos Akureiri Universitātē, kura ir lielākā universitāte visā Ziemeļu reģionā. Skolēni tika sadalīti vairākās grupās. Aktivitātes norisinājās divās mācību telpās, tajās atradās vairāki galdi ar dažādiem interesantiem uzdevumiem, piemēram, uzkonstruēt figūras no “Lego education We do 2.0” sērijas un vadīt tās ar planšetes palīdzību, cits uzdevums bija uzzīmēt maršrutus ar speciālu markieri, pa kura līnijām pārvietojās mazas, datorizētas “mašīnītes”. Citos uzdevumos tika iesaistīti arī mazi robotiņi, kuru funkcijas vajadzēja programmēt ar planšetes palīdzību, bet viens no interesantākajiem uzdevumiem bija uzprogrammēt datorspēli, kas atgādina “Mario” tipa spēli, savukārt vēl cita grupa iesaistījās virtuālas realitātes spēles izveidē ar saviem mobilajiem tālruņiem.

Nākamajā dienā visiem skolēniem un skolotājiem bija lieliska iespēja piedalīties nelielā seminārā par uzņēmējdarību, kurš norisinājās jauno uzņemēju klubā, kas ir Islandes Inovmāciju centra sastāvdaļa. Semināra laikā savā pieredzē dalījās vairāki jauni uzņemēji, kuri paši attīstīja savu biznesa ideju līdz realizācijai realitātē. Pats galvenais, uz ko rosināja un iedrošināja uzņēmēji, ir nebaidīties pamēģināt un ka nekad nav par vēlu uzsākt savu uzņēmējdarbību, to var darīt jebkurā vecumā, kā arī tika nosauktas galvenās īpašības, kurām jāpiemīt katram uzņēmējam, – drosme, nepadošanās, nebaidīties no kritikas un turpināt mēģināt attīstoties. Akureiri jauno uzņēmēju klubs katram uzņēmējam-iesācējam piedāvā darba telpas, kuras ir aprīkotas ar visu darba nepieciešamo tehniku un sakaru līdzekļiem.

Vēl viena inovātīvu tehnoloģiju iestāde, kuru apmeklēja skolotaji, bija Akureiri FabLab. Īsas, bet efektīvas vizītes laikā varēja noklausīties praktizējoša laboratorijas darbinieka stāstījumā par visām aktuālākajām mūsdienu ierīcēm, apskatīties 4D printerus, lāzergriezējus, CNC darbgaldus un uzlīmju drukas ierīces darbībā. Visiespaidīgakais bija video par to, kā ar laboratorijā esošajām ierīcēm tika radīts pirkstu protēzes cimds savam kolēģim. Piemiņai no laboratorijas visi saņēma ar lāzeri izgriestas figūriņas par godu Nordplus junior projektam.

Skolas programma bija izveidota tā, lai skolēniem kopā ar skolotājiem būtu iespēja iepazīt arī Islandes dabu, un kur to vislābāk darīt kā ne Ziemeļos, kur dabu var vērot visā tās krāšņumā – nebeidzamās lēzenu, bet neiedomājami augstu kalnu grēdas, sēra un dubļu takas, siltie avoti un geizeri, jūra un okeāns, termālie baseini un zemes tvaika saunas u.c. dabas brīnumi. Islandes daba nav pielīdzināma nevienai citai valstij visā pasaulē, kur satiekas Ziemeļamerikas un Eirāzijas tektoniskās plātnes, kur magmas rezultātā ir radusies vesela ieleja, vēl var pieminēt daudz, piemēram, lielie lavas lauki un “mirušie” vulkani, pa kuru virsotnēm ved tūristu takas…

Projekta beigās Lundarskoli sarīkoja atvadu deju vakaru gan ciemiņiem, gan vietējiem skolēniem. Islandiešu uzņemošās ģimenes bija ārkārtīgi atvērtas un ļoti rūpējās par saviem jaunajiem “bērniem”, to pierādīja arī viņu atvērtība, iejūtība un sirsnība. Islandē valda ziema un aukstums, bet islandiešu sirdis ir siltas un vienmēr atvērtas gan savējiem, gan ciemiņiem. Nobeigumā jāpiebilst tikai to, ka skolēnu iegūtā pieredze ir unikāla dažādos aspektos.

Kristīne Viziņa, angļu val. skolotāja, projektu koordinatore


Jaunā mācību gadā ar jaunām vērsmām. Zaķumuižas pamatskola izsludina kārtējo pieteikšanos Nordplus jauniešu izglītības un mobilitātes projektam. Pieteikties var ikviens 7.-9. klases skolēns.

Projekts sniedz iespēju īstenot skolēnu klašu braucienus pie saviem vienaudžiem, skolēnu prakses, skolotāju apmaiņu un citas aktivitātes, kas uzlabo izglītības kvalitāti, attīsta starpkultūru dialogu, kā arī veicina Ziemeļvalstu un Baltijas valstu valodu apguvi.

Programmā piedalās Ziemeļvalstis un Baltijas valstis: Somija, Islande, Latvija un Lietuva. Pirmais apmaiņas brauciens tiek plānots uz Islandi no 21.10.2018. līdz 30.10.2018., otrais uz Lietuvu 2019. gada aprīlī/maijā, trešais brauciens tiek plānots uz Somiju 2019. gada oktobrī, savukārt ceturtais un noslēdzošais projekta brauciens būs uz Latviju, kur uzņemsim ciemiņus savās mājās. Katram skolēnam, kurš piedalīsies kādā no mācību braucieniem, būs pie sevis jāuzņem viesskolēns.

Programmas mērķi ir sekojoši:

  • stiprināt un attīstīt sadarbību skolu izglītības jomā, kā arī atbalstīt skolas sadarbības tīklus; 
  • veicināt izglītības kvalitātes uzlabošanu, izglītības radošuma un jauninājumu attīstību;
  • „Izglītība visiem” – veicināt vienādas iespējas izglītībā;
  • attīstīt Ziemeļvalstu izglītības pārstāvju un institūciju sadarbību un veicināt kopējas Ziemeļvalstu un Baltijas izglītības telpas izveidi;
  • stiprināt Ziemeļvalstu valodu un kultūru, kā arī savstarpējo Ziemeļvalstu un Baltijas valodu un kultūru izpratni;
  • stiprināt saikni starp skolu izglītību un darba dzīvi.

Pieteikties var e-klasē vai pie projektu koordinatores Kristīnes Viziņas. Sīkāka informācija par lidojumu un uzturēšanos tiks izsniegta katra skolēna vecākam, kura bērns būs pieteicies.

Pieteikšanās termiņš 2018. gada 10. septembris (ieskaitot).

 

Papipldus informācija atrodama:

http://viaa.gov.lv/lat/starpt_fin_intrumenti/nordplus/par_nordplus/

https://www.nordplusonline.org/